пʼятниця, 8 травня 2020 р.

Повторення та узагальнення вивченого. Словосполучення. Будова і види словосполучень, 8 клас


Тема: Повторення та узагальнення вивченого.
Словосполучення. Будова і види словосполучень
Мета:
• навчальна: повторити найважливіші відомості з синтаксису і пунктуації, поглибити знання учнів про словосполучення як синтаксичну одиницю, його будову;
• розвивальна: формувати вміння визначати змістовий і граматичний зв'язок між словами у словосполученні, розрізняти непоширені й поширені словосполучення;
• виховна: виховувати любов до рідної землі, повагу до майстрів поетичного слова рідного краю.
Міжпредметні зв'язки: українська література, зарубіжна література.
Внутрішньопредметні зв'язки: граматика, граматична помилка.
Тип уроку: урок повторення і узагальнення навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Орг. момент.
Доброго дня, діти!
ІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

► З’ясувати, у якій із трьох колонок записані словосполучення. Для доведення скористатись табличкою.
За майданчиком
осінній ранок в
весна і літо
Перед дошкою
шкільне подвір’я
фрукти й овочі
Хай живуть
працюю якісно
батьки і діти
Будуть квітнути
щаслива дітвора
день та ніч



IV. Повторення матеріалу

Словосполучення — синтаксична одиниця, що утворюється в результаті поєднання двох або більше повнозначних слів засобом підрядного зв’язку (високий ясен, лист до сестри, приємний їй, розмовляти голосно).
Словосполучення складається найменше з двох слів: головного і залежного. Воно ще називається простим (непоширеним). Головне слово визначає вживання залежного слова у тій чи іншій формі. Якщо від головного слова залежить не одне, а більше слів, то таке словосполучення складне (поширене).

Не є словосполученнями
• підмет і присудок (іде дощ);
• однорідні члени речення (сиділа і слухала);
• фразеологізми (байдики бити);
• поєднання прийменників із іменниками (із пропозицією) чи займенників з прийменниками (до них), дієслова з часткою (таки зробив), складені форми слів (буду навчатись, найбільш здатний);
Такі поєднання називаються сполученням слів!

Головне і залежне слова пов’язані в словосполученні за змістом і граматично. Граматичний зв’язок у ньому виражається за допомогою залежного слова (шкільним дзвоником)- узгодження) або закінчення і прийменника (іде до бібліотеки) – керування). Незмінні слова (прислівники, дієприслівники, неозначена форма дієслова) зв’язуються з головним за змістом (приніс вчасно)- прилягання).




► Визначити, які з наведених поєднань слів не є словосполученнями. За потреби скористатися довідковим матеріалом.
Укласти угоду; архіви й бібліотеки; на арені; творча робота; розуміти й відчувати; вода спадала; буду навчатись; духовний розвиток; протягом року; хліб і сіль; ранок позначався змінами; не більше чотирьох годин; необхідність порятунку; по вулицях і парках; більш досвідчений; рідне слово; деякі із своїх; упродовж століття; звернутися з листом; найменший у сім’ї; троянди й виноград; висловити надію; парко й духмяно; на землі й на небі.

Творче конструювання
► Утворити словосполучення, розкриваючи дужки. За допомогою чого виражається граматичний зв’язок слів у словосполученні?
Сподіватися (успіх); стикатися (труднощі); спіткнутися (поріг); знемагати (спрага); чинити (кривда); ухилятися (робота); докоряти (брат); повідомляти (друг); ризикнути (життя); стосуватися (ми); пишатися (перемога); дошкуляти (він); поквитатися (насмішник); покладатися (хлопці).

Я — коректор (усно)
► Знайти помилки і записати словосполучення правильно.
• Дякувати водія — дякувати водієві
• В одинадцять годин — об одинадцятій годині
• У ліс за грибами — у ліс по гриби
• Вибачити товариша — вибачити товаришеві
• Хворіти грипом — хворіти на грип
• По законах природи — за законами природи
• Приймати участь — брати участь
• По власному бажанню — за власним бажанням
• Підручник по літературі — підручник з літератури.

Творче завдання.
► Скласти висловлювання на тему «Спогади мого дитинства», використовуючи подані словосполучення
Рідний дім, родом із дитинства, батьківська порада, мамина усмішка, життєві дороги, згадувати часто, щира душа.
V. Систематизація  узагальнення вивченого.

VI. Підсумки уроку.

VII. Домашнє завдання. Виконати вправу  (письмово)
1.      Утворити словосполучення, розкриваючи дужки. Указати вид зв’язку (узгодження, керування, прилягання) та види словосполучень за способом вираження головного слова.
Сподіватися (успіх); стикатися (труднощі); спіткнутися (поріг); знемагати (спрага); чинити (кривда); ухилятися (робота); докоряти (брат); повідомляти (друг); ризикнути (життя); стосуватися (ми); пишатися (перемога); дошкуляти (він); поквитатися (насмішник); покладатися (хлопці).  
2.    Виконати тести за посиланням, (уважно перечитавши теоретичний матеріал уроку) https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=237924  
(код доступу 237924, відкривши посилання join.naurok.ua).

Немає коментарів:

Дописати коментар