Дорогі учні! Ми розпочинаємо вивчення третього розділу з української літератури – «Рідна Україна. Світ природи».
Сьогодні ми дізнаємося про С.Васильченка як письменника, поглибимо знання про Україну часів Т.Шевченка, дізнаємося багато нового і цікавого про життя Т.Шевченка, про його дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» із твору "У бурянах". Будемо виховувати почуття прекрасного, шанобливе ставлення до життя та творчості Кобзаря.
С.Васильченко
писав здебільшого для дорослих, хоча є в нього і твори для дітей. До останніх
можна віднести незавершений твір (бо планувалося 5 частин) про життя
Т.Г.Шевченка. Багато письменників зверталися до біографії Шевченка, але
найвідомішим твором про дитинство Кобзаря є повість С.Васильченка «Широкий шлях». «В бур’янах» - це лише перша
частина. В ній розповідається про дитинство Тараса. Відомі факти й
документальні дані письменник доповнює щирим громадським почуттям, образним
змістом, духом історії. В основі твору – концепція духовного зростання людини,
зіткнення обдарованої юної особистості з ворожим соціальним середовищем.
Перемагає в цьому протистоянні внутрішня сила простого сина кріпака.
«Україна – країна смутку і краси, де найбільше люблять волю і
найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої,
вікової, героїчної боротьби за волю, в результаті якої – велетенське кладовище
: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо
коли і ким складена пісня …»
Опис України побудований на прийомі протиставлення, антонімах, на нагромадженні синонімів.
Ім’я –
Тарас ? (із грец. мови – бунтівник).
Бесіда за прочитаним :
1. Хто доглядав маленького
Тарасика в дитинстві ?
2. Чому цього не могли
робити батьки ?
3. Прочитайте, як сестра
Катерина доглядала за малим Тарасом .
4. Чому вона не завжди була
уважною з молодшим братиком ?
5. А чи можна її в цьому
звинувачувати ?
6. Що мав на увазі автор
говорячи : «пов’язана з малим Тарасом, як ланцюгами» ?
7. Опишіть стан Тараса,
залишеного на самоті.
8. Яку роль відіграє
порівняння «як одірваний листочок» ?
9. Як поводила себе Катря,
коли згадала про брата ?
Робота з епіграфом.
«Всі на кутку кажуть , що з вашого Тараса,
мабуть,
щось добряче вийде, - промовив сусід …» . С.Васильченко
- Як ви гадаєте, чому сусіди
виділяли Тараса з-поміж інших дітей і пророкували йому особливу долю ?
- Чим годувала Катря маленького Тараса ?
(«Знаходить житнього хліба, жовану куклу, нашвидку піджовує її, пхає дитині в
рот»).
- Куди ходить гуляти малий Тарас ? («На леваду, до
ставка, за село, до млина, у той сад густий та темний, за сад на могилу …».
Гра «Так чи ні»
1. Т.Шевченко народився в с.
Моринцях ? (так)
2. Сестру Шевченка звали
Катерина ? (так)
3. Катерина не любила брата
? (ні)
4. Батька Шевченка звали
Іваном ? (ні)
5. Шевченко був сумирною
дитиною ? (ні)
Немає коментарів:
Дописати коментар