пʼятниця, 29 січня 2016 р.

Морфологія


Морфологія (від гр. morphe- форма і logos- слово, вчення) - це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови.
Морфологія разом з синтаксисом є частинами граматики- науки, що вивчає граматичну будову мови.
Для морфології, як і для граматики в цілому, важливо граматичне значення слова. На відміну від лексичного, яке є індивідуальним для кожного слова, граматичне значення є спільних для цілих розрядів слів.
Усі слова в мові за лексичним значенням та граматичними особливостями поділяються на частини мови.
іменникслово, вуз, завдання, Микола, Україна
прикметникзолотий, залізобетонний, легенька, пахуче
числівникодинадцять, перший, тринадцятеро, одна шоста
займенникя, ви, що, щось, хтось, абихто, будь-який
дієслововідкласти, чекай, засліпило, прийшов
прислівникспокійно, угорі, по-літньому, згарячу, двічі
прийменникдо, близько, вглиб, крізь, поза, на, проміж
сполучника, але, та, через те що, не лише, одначе
часткатак, аякже, це, тільки, ось, ледве чи, мов
вигукой, ай, ох, о, овва, тьху, ех
іменникозначає предмети і явища
прикметниквиражає ознаку предметів
числівникпозначає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі
займенниквказує на особу, предмет
дієслововиражає дію або стан предметів
прислівникпозначає ознаку дії, ознаку іншої ознаки чи предмета
прийменникслужить засобом вираження відношень іменника до інших слів у реченні
сполучникзв'язує між собою однорідні члени речення і частини складного речення
часткавиражає модальні відтінки у реченні
вигуквиражає почуття і виявлення емоційно- вольових реакцій людини
іменникОсновна:
Неосновна:
прикметникОсновна:
Неосновна:
іменна частина складеного присудка
числівникОсновна:
займенникОсновна:для тих, що вказують на предмети:
для тих, що вказують на ознаки і на порядок при лічбі:
дієсловоОсновна:
Неосновна:
для неозначеної форми:
для дієприкметника:
для дієприслівника:
обставина
прислівникОсновна:
Неосновна:
неузгоджене означення
прийменникоформляє відмінкове значення іменника як члена речення (з називним відмінком не вживається)
сполучник- сурядний:виступає засобом зв'язку однорідніх членів або частин складносурядного речення чи супідрядних однорідних речень;
приєднує підрядне речення до головного в складнопідрядному реченні
частка
вигук
іменник як окремі групи серез загальних іменників:
прикметник якісні, крім того, мають форми вищого інайвищого ступенів порівняння;
числівник кількісні (власне кількісні, збірні, дробові, неозначено- кількісні);
займенник
дієслово серед неперехідних виділяється також розряд зворотних дієслів
прислівникозначальні і обставинні:означальні поділяються на якісно- означальні, кількісно- означальні, способу дії;
обставинні- на обставинні часу, місця, мети і причини;
прийменник
сполучник- первинні і похідні
частка- частки, що надають смислових відтінків: вказівні, означальні, обмежувально- видільні, підсилювальні;частки, що вказують на модальні слова: стверджувальні, заперечні, питальні, спонукальні, власне модальні, емоційно- експресівні;
- словотворчі
вигук - первісні і вторинні (похідні від дієслів, іменників, сполучень слів)
іменник- відмінюване слово; змінюється за відмінками і числами;має рід;
початкова форма- називний відмінок однини (для тих, що вживаються тільки в множині- називний множини);
прикметник- відмінюване слово; змінюється за родами, числами і відмінками;початкова форма- називний відмінок однини чоловічого роду;
може мати форму ступеня порівняння (в якісних прикметниках);
числівник- відмінюване слово; змінюється за відмінками; числівники один, двазмінюються також за родами; числівникодин- за числами;початкова форма- називний відмінок;
займенник- відмінюване слово;початкова форма- називний відмінок однини;
- той, що вказує на предмети, змінюєтьсяза відмінками, може мати рід і число;
- той, що вказує на ознаки, змінюється за відмінками, родами і числами;
- той, що вказує на кількість- за відмінками;
- той, що вказує на порядок при лічбі- за родами, числами і відмінками
дієсловодієслово утворює також форми дієприкметника і дієприслівника:- дієприкметник змінюється за родами, відмінками і числами; має стан, вид і час;
- дієприслівник- незмінювана форма, має вид і час
прислівникнезмінюване слово
прийменникнезмінюване слово
сполучникнезмінюване слово
частканезмінюване слово
вигукнезмінюване слово
- власні назви: Україна, Марія, Дніпро, Хотенко- збірні: студентство, листя, козацтво
- назви абстрактних понять: геройство, добро, мир, завзяття
- речовини: пісок, молоко, цукор
- власні назви: Альпи, Карпати, Гроші- назви часових понять чи ігор: іменини, проводи, шахи, вибори
- назви сукупності людей, предметів, істот: діти, фінанси, люди, солодощі
- речовини: вершки, дріжджі, духи
- назви предметів парної чи симетричної будови:штани, кросовки, куранти


  • У реченні прикметник найчастіше виступає як означення, що є його основною синтаксичною роллю (напр., у реченні Над лісом раптом запанувала абсолютнатиша прикметник абсолютна- означення).
    Якісні прикметники виражають такі ознаки предмета, що можуть бути виявлятися більшою чи меншою мірою (хоробрий, теплий, довгий).
    приєднують прислівник із значенням міри або ступеня вияву ознаки (мало, надто, надзвичайно, трохи)відомий®трохи відомий,
    мало відомий
    вступають у антонімічні відношеннясвіжий- черствий великий- малий
    утворюють якісно- означальні прислівники або іменники з узагальненим значенням прикметичуйний® чуйнодобрий® добро
    утворюють ступені порівняннябілий® біліший, найбіліший
    за допомогою суфіксів зменшеності і збільшеності та префікса пре- утворюють похідні прикметникитонкий®тонесенький, тонюсінький ;здоровий®прездоровий
    окремі прикметники можуть мати коротку форму(ясен, весел, певен).
    товстийрідкий- товстіший,менш товстий
    - рідший,
    менш рідкий
    найбільш товстий
    найменш рідкий
  • Н.Р.
    Д.
    Зн.
    Ор.
    М.
    осіннєосінного
    осінному
    осіннє
    осінньім
    (на) осінньому (-ім)
    осінніосінньіх
    осінньім
    осінні (-іх)
    осінніми
    (на) осінніх
    тверда групам'яка група
    чорногочорноюсиньогосиньою


  • прості
    складнідванадцять, триста, одинадцятеро
    складеністо двадцять шість, чотири тисячі один
    Н.Р.
    Д.
    Зн.
    Ор.
    М.
    шістьшести (шістьох)
    шести (шістьом)
    шість (шістьох)
    шістьма (шістьома)
    (на) шести (шістьох)

    Н.Р.
    Д.
    Зн.
    Ор.
    М.
    чотирнадцятьчотирнадцяти (чотирнадцятьох)
    чотирнадцяти (чотирнадцятьом)
    чотирнадцять (чотирнадцятьох)
    чотирнадцятьма (чотирнадцятьома)
    (на) чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

    Н.Р.
    Д.
    Зн.
    Ор.
    М.
    шістдесятшістдесяти (шістдесятьох)
    шістдесяти (шістдесятьом)
    шістдесят (шістдесятьох)
    шістдесятма (шістдесятьома)
    (на) шістдесяти (шістдесятьох)
    1. Запишіть слово. Визначте частину мови цього слова.

    2. Знайдіть початкову форму (для кількісних- називний відмінок; для порядкових- називний відмінок однини чоловічого роду).

    3. Визначте розряд за значенням: кількісний чи порядковий (якщо кількісний, то який).

    4. Визначте морфологічні ознаки: рід, число (якщо є), відмінок.

    5. Група за будовою (простий, складний чи складений).

    6. Визначте синтаксичну роль слова.

    7. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
  • підметом (вчора я ходив у школу; ми просто йшли; хтось зазирнув у вікно);
  • означенням (зараз розповім про свої плани; ці дівчатка не з нашого класу);
  • додатком (трохи заробив собі грошей; щось тебе не бачу);
  • обставиною (всі зібралися коло вчителя; розуміння шукайте в собі);
  • іменною частиною складного присудка (щось ти сьогодні ніякий).


    1.  
    2. Запишіть слово. Визначте частину мови цього слова.
    3.  
    4. Знайдіть початкову форму (називний відмінок; для займенників прикметникової форми- називний відмінок однини чоловічого роду).
    5.  
    6. Визначте розряд за значенням: особовий, зворотний, присвійний, вказівний, означальний, відносний, неозначений чи заперечний.
    7.  
    8. Визначте морфологічні ознаки: рід (якщо є), число (якщо є), відмінок.
    9.  
    10. Визначте синтаксичну роль слова.
    11.  
    12. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      доконанийнедоконанийзаробив, перевів, співають, бажаєзаробляв, переводить, співали, бажала
       
      чоловічийжіночий
      середній
      працювавпрацювала
      працювало
      засліпив бизасліпила б
      засліпило б
      однинамножинамалював, малювала, малюваломножина: малювали
      дійснийумовний
      наказовий
      працюю, сказали, летить, прийдеходила б, вживав би, поспішали б
      напишіть, ходіймо, хай зайде
      минулийтеперішній
      майбутній
      знаходив, знаходила, знаходилизнаходжу, знаходимо. знаходите
      знайду, буду знаходити, знаходитиму
      1-а особа
      2-а особа
      3-а особа
      1-а особа
      2-а особа
      3-а особа
      я знаходжути знаходиш
      він (вона, воно) знаходить
      ми знаходимо
      ви знаходите
      вони знаходять
      1-а особа
      2-а особа
      3-а особа
      1-а особа
      2-а особа
      3-а особа
      я знайдути знайдеш
      він (вона, воно) знайде
      ми знайдемо
      ви знайдете
      вони знайдуть
      1-а особа
      2-а особа
      3-а особа
      1, 2, 3-а особи
      я знайшов бити знайшов би (знайшла б, знайшло б)
      він знайшов би, вона знайшла б,
      воно знайшло б
      ми (ви, вони) знайшли б

      1. Запишіть слово. Визначте частину мови цього слова.
      2. Знайдіть початкову (неозначену) форму.
      3. Визначте розряд за значенням: перехідне чи неперехідне..
      4. Визначте морфологічні ознаки: вид, спосіб, час, особа (або рід) і число.
      5. Дієвідміна.
      6. Визначте синтаксичну роль слова.
      7. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова, її форму.
      2. Знайдіть початкову форму (називний відмінок чоловічого роду однини).
      3. Визначте морфологічні ознаки: актичний чи пасивний, вид, час, відмінок, рід, число.
      4. Визначте синтаксичну роль слова.
      5. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова, її форму.
      2. Визначте морфологічні ознаки: вид.
      3. Визначте синтаксичну роль слова.
      4. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова.
      2. Визначте розряд за значенням: означальний чи обставинний.
      3. Визначте ступінь порівняння (якщо є).
      4. Визначте синтаксичну роль.
      5. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      Родовий вздовжпісля
      проти
      біля.
      вздовж селапісля урока
      проти ночі
      біля дверей
      Давальний всуперечнаперекір
      вслід
      завдяки
      всупереч прогнозам наперекір обставинамвслід йому
      завдяки школі
      Знахідний позапо
      за
      між
      поза спинупо воду
      за гору
      між квіти
      Орудний надз
      між
      за
      над землеюз вчителем
      між парканами
      за вікном
      Місцевий(на) кому?
      (на) чому?)
      пов(у)
      на
      по воліу тарілці
      на дорозі
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова.
      2. Розряд за значенням: прийменник просторовий, часовий, причини, мети, умови і допусту, способу дії, кількісний, означальний чи об'єктний.
      3. Група за походженням (первинний чи вторинний).
      4. Група за будовою (простий, складний чи складений).
      5. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      єднальніі (й); та в значенні і; теж; також; як...так; не тільки...а й; і...і; ні...ні (і небо, і зорі, іморе; ти та я- ось вся моя сім’я);
      протиставніа; але; та в значенні але; зате; проте; однак; все ж (лечу, лечу, а вітер віє;сполучник а може бути не тільки протиставним, а й заставним: він сидів на лавці, а за ним сиділа вона);
      розділовіабо, чи, або...або, чи...чи, хоч...хоч, не то...не то, чи то....чи то(“або я, або кішка”- сказала мати).
      часовіколи, доки, поки, тільки, ледве, як тільки (добре, коли тебе хвалять)
      умовніякщо, якби (аби), коли, тільки(якби ж я то міг так добре співати!)
      метищоб, для того щоб, з тим щоб(Марго вийшла, щоб попрощатися із садом)
      допустовінезважаючи на те що, хоч, дарма що, хай (дарма що був останнім)
      наслідковітак що, так що й(малював так, що йому навіть заздрили)
      порівняльніяк, ніби, наче, неначе, ніібито, начебто (наче пташка, взлетів на підвіконня);
      причиновітому що, бо, через те що(повірив, бо почув серцем).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова, її форму.
      2. Визначте розряд за значенням: сполучник сурядності (єднальний, протиставний чи розділовий) чи підрядності (причинний, часовий, умови, мет, допусту, порівняльний, міри і ступеня, наслідковий чи з'ясувальний).
      3. Визнчте групу за походженням (непохідний чи похідний).
      4. Визначте групу за будовою (простий, складний чи складений).
      5. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова.
      2. Визначте розряд за значенням: частка смислова, модальна, словотворча чи формотворча.
      3. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).
      1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова, її форму.
      2. Визначте розряд за значенням: вигук емоційний, волевиявлення, мовного етикету чи звуконаслідувальне слово.
      3. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).

    Немає коментарів:

    Дописати коментар