субота, 11 квітня 2020 р.

Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації, 8 клас


     Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації, 8 клас
Мета: закріпити знання учнів про діалог, уживання розділових знаків у діалозі; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалогічні тексти відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із власним досвідом, спостереженнями, обміном думками тощо; використовувати різні види і типи реплік, дотримуватися мовленнєвого етикету; підвищувати рівень мовної й мовленнєвої компетентності учнів; розвивати  вміння  правильно розставляти розділові знаки при діалозі; розвивати творчі здібності учнів; виховувати потребу вести здоровий спосіб життя.

Здорова людина – є самий дорогоцінний витвір природи
 Томас Карлейль

Народна мудрість про здоров’я.
Бережи одежу знова, а здоров'я змолоду. 
Глянь на вигляд і про здоров'я не питай. 

Повторення.  Діалог. Розділові знаки при діалозі
Діалог передає розмову двох або кількох осіб. Слова кожного зі співрозмовників називаються реплікою.
Кожну репліку діалогу записуємо з нового рядка, перед реплікою ставимо тире.
Якщо перед реплікою стоять слова автора, після них ставимо двокрапку. Якщо слова автора стоять після репліки, то після неї ставимо кому або знак оклику, чи знак питання, а потім — тире. Слова автора після репліки записуємо з малої літери.
Коли є діалог, то замість лапок ставиться тире. Кожна репліка починається з нового рядка, а розділові знаки в реченні ставляться такі само, як при прямій мові:
— Бабусю! — каже він. — Хотів я подивитися, чи дуже довгий світ.
— Гай-гай! Дивився б із воріт, а лізти високо малому не годиться.
6. Якщо репліки беруться в лапки і записуються підряд без слів автора, то між ними ставиться тире. «На добридень, ти моя голубонько!» — «На добридень, мій коханий друже!» — «Що сьогодні снилось тобі, любко?» — «Сон приснився, та дивненький дуже». — «Що ж за диво снилось тобі, мила?» — «Мені снились білії лелії..» — «Тішся, мила, бо лелія — квітка чистої та любої надії.
Розділові знаки при діалозі (за схемою).
1. Слова автора   :  - репліка діалогу.
2. - Репліка діалогу , - слова автора.
3. - Репліка діалогу!  - слова автора.
4. - Репліка діалогу ?  - слова автора.
           

 Завдання 1 (письмове)  
Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.
Добрий день. Здраствуйте, дівчата.
Доброго здоров’я.
Де ж ви так забарилися?
Здоров’я шукали.
І знайшли?
Здоров’я на дорозі не валяється.
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія.
           Так, я  згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина.
           А Марія додала.
           Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.
                       
       Робота з пам’яткою «Як вести діалог»
1) Дотримуйте теми й мети спілкування.
2) Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.         
3) Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
4) Слухайте зацікавлено й доброзичливо.
5) Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
6) Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.
     
      Завдання 2. (усно)                     
 Прочитати діалогічний текст. З’ясувати особливості його змісту. Визначити, яку мету переслідував перший співрозмовник. Висловити власну думку щодо його поведінки. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті?
- Добрий день!
- Вітаю.
- Ти десятки не позичиш?
- При собі не маю
- А троячку?
- Теж немає.
- А гривню?
- Та йди ти!.
- То дай мені хоч цигарку.
- Я не курю.
- То сірник дай.
- Теж немає…
- Що ти за людина? «Нема, нема»… То скажи хоч, котра година? (П.Глазовий)        


Завдання 3 (письмово)
Скласти діалог на тему одну із запропонованих тем:
1. «Шкідливі звички – шлях у  безодню» (10-12 реплік).
Опорні слова і вислови:
Серйозна проблема молоді
Шкідливі звички і їх вплив на здоров’я
Не сформована потреба вести здоровий спосіб життя
Як позбавитися шкідливих звичок?
Що значить вести здоровий спосіб життя.
2. «Поради, як зберегти здоров’я» (10-12 реплік).
Опорні слова і вислови.
            Здоров’я – найбільший скарб
            Складники здоров’я: здоровий спосіб життя, відсутність шкідливих звичок, хвороб, загартування організму.
            Шкідливі звички наносять невиправну шкоду здоров’ю.
            Чого треба уникати, щоб зберегти здоров’я?
            Що значить здоровий спосіб життя?
3. «Здорові звички – здоровий спосіб життя»  (10-12реплік).
Опорні слова і вислови.
Здоров’я – це багатство людини
Здоров’я кожного – це здобуток країни
Зберігати здоров’я, вести здоровий спосіб життя – громадянський обов’язок кожного
Режим дня - це розпорядок праці, відпочинку і сну
«Хто день починає з зарядки, у того справи в порядку»
Дотримання особистої гігієни
Активний відпочинок
Здорове харчування
Спорт, загартування.
4.  «Мудрі заповіді народу про здоров’я» (10-12реплік).
Опорні слова і вислови.
Здоров’я – всьому голова.
Здорові люди – роботящі.
Як у народі здавна ставляться до пияцтва?
Що радить народна медицина для збереження здоров’я?









Немає коментарів:

Дописати коментар