субота, 11 квітня 2020 р.

Пантелеймон Куліш – письменник, перший український професійний критик, автор підручників для школи, першого українського правопису «кулішівка», 9 клас



Тема. Пантелеймон Куліш – письменник, перший український професійний критик, автор підручників для школи, першого українського правопису «кулішівка»
Мета: ознайомити учнів із основними віхами життєвого та творчого шляху письменника, пояснити вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва, розкрити просвітницько-романтичний світогляд письменника, ентузіазм у громадській роботі на шляху духовного відродження й культурного збагачення нації;
розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її;  пам’ять, логічне мислення, вміння робити ґрунтовні висновки, формувати кругозір, світогляд школярів; соціальну, комунікативну, творчу компетентності;
виховувати патріотизм, наполегливість і працьовитість для досягнення поставленої мети.
Тип уроку:  засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, дидактичний матеріал, відеофільм «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон»

Хід уроку
Могутній майстер української мови й творець українського правопису, благородний поет, перекладач… має право на нашу велику повагу і вдячність.
М. Коцюбинський

І. Організаційний момент. Емоційна готовність школярів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Міні-конкурс «Найрозумніший»
Завдання: визначити зашифроване слово за до­помогою перших літер відповідей.
1. Напрям у європейській літературі та мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі ХVI ст., а найбільшого розквіту досяг у Франції у ХVІІ ст. Для нього характерна орі­єнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеаль­ною, гідною наслідування. (Класицизм)
2. Різновид метафори: зображення неживих предметів або аб­страктних явищ із наданням їм властивостей живих істот. (Уособлення)
3. Все, що написане або надруковане буквами (літерами). (Літе­ратура)
4. Чергування підвищень і знижень голосу, тон мовлення, який дозволяє виражати почуття, ставлення до вимовленого. (Інто­нація)
5. Драма, написана викладачами й розігрувана учнями в на­вчальних закладах у часи пізнього середньовіччя. (Шкільна)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя.
Іван Франко називав П. Куліша «перворядною звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури». Пантелеймон Олександрович відомий найбільше як автор першого україномовного історичного роману «Чорна рада». Автор першої фонетичної абетки, яка лежить в основі сучасного українського правопису.
Наш урок ми присвятимо видатному письменнику української літератури. Намагатимемося дати відповіді на питання:
- якою була ця людина?
- який внесок він зробив у розвиток української літератури, мови, культури?
2. Вправа «Мозаїка особистості»
        Кожен з учнів  самостійно опрацьовує біографії письменника (стор. 250-254), потім занотовують у вигляді мозаїки життєвий і творчий шлях П. Куліша.
Діти працюють за напрямками:
                                  ·         Дитинство                              
   ·         Навчання
·          1840-ві
                                      ·          Арешт, ув'язнення й заслання
·          1850-ті
                     ·         Останні роки життя
                  ·           Спадщина митця

V. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок
1.Перегляд уривків відеофільму «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон».

2.Складання асоціативного куща «Яким я побачив П. Куліша»




3. Складання таблиці «Спадщина П. Куліша»
Сфера діяльності
Внесок П. Куліша
Література

Фольклор

Публіцистика

Мовознавство

Переклади

Видавнича справа

Історія


4. Дидактична гра з елементами змагання «Влучна відповідь». Дати відповіді на питання:
       Які чинники формували світогляд П. Куліша?
       Чи були його погляди державотворчими?
       Чому він розійшовся у світоглядних позиціях із кирило-мефодіївцями?
       А громадська діяльність заслуговує на увагу?
       Які найвиразніші риси характеру митця?
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати конспект, письмово  заповнити таблицю «Спадщина П.Куліша», прочитати роман «Чорна рада».

Немає коментарів:

Дописати коментар