Мета: поглибити
знання про відокремлені члени речення, ознайомити з уточнювальними членами
речення, їх основними способами морфологічного вираження, видами та значенням;
сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені
уточнювальні члени, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з
відокремленими уточнювальними членами, розставляти відповідні розділові знаки;
розвивати творчі вміння правильно будувати речення з відокремленими
уточнювальними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного
матеріалу виховувати шанобливе ставлення до живої й неживої природи.
Tип уроку: урок формування
практичних умінь і навичок.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Відокремлені уточнювальні члени
Уточнювальними є члени речення, які конкретизують, пояснюють зміст попередніх членів речення, звужуючи або обмежуючи їхнє значення.
Уточнювальні члени речення відповідають на питання а де саме? а коли саме? а як саме? хто саме? і под. НАПРИКЛАД:
У цьому реченні обставина між кучугури уточнює обставину угору, звужуючи її лексичне значення.
Допоміжні слова
Відокремлені уточнювальні члени речення можемо вводити в речення також за допомогою слів тобто, цебто, або (тобто), чи (тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо та ін. Ці слова від уточнювальних членів речення комою не відділяємо. НАПРИКЛАД: Книги за старих часів, тобто в ХVII-ХVIIІ століттях, продавалися перш за все в друкарнях (В. Шевчук). Уточнювальним може бути будь-який член речення, але найчастіше - обставина місця й часу. НАПРИКЛАД: 1. Вони жили далеко, за Розкатом (Л. Костенко). 2. Ніч була гаряча, жнив’яна (І. Нечуй-Левицький).
Синтаксичні синоніми
У деяких випадках члени речення можуть бути або не бути уточнювальними. Це залежить від того, який зміст вкладає автор у своє висловлення. ПОРІВНЯЙМО:
Відокремлення
На письмі уточнювальні члени речення відокремлюємо комами, а в усному мовленні - інтонацією.
Уточнювальний член речення стоїть безпосередньо після слова, яке він уточнює.
IV.
Усвідомлення теоретичного матеріалу у
процесі виконання практичних завдань
За допомогою схеми
підготувати невелике повідомлення про відокремлені уточнювальні члени речення.
Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.
Лінгвістичне дослідження
Прочитати речення, виділяючи інтонацією
відокремлені уточнювальні члени речення. Визначити, які це члени речення.
1. Коло гаю, в чистім полі, на самій могилі, дві тополі
високії одна одну хилить (Т. Шевченко). 2. У жнива, у день жаркий, після
косовиці, ми збирали колоски стиглої пшениці (В. Шевчук). 3. Отже, село звалось
Луговиця, або Бабине Щастя. (Ю. Олійник). 4. Се батько Пугач, старець, або дід
кошовий (П. Куліш). 5. Палиця з мотузкою може бути батогом, а може луком, тобто
зброєю (П. Гірник.) 6. Небо густо-густо червоне, аж сизе (В. Винниченко). 7. В
цих степах небо чисте, аж сяюче. Золотим, аж темним, клубком спустився рій на
одну з наших верб (О. Гончар).
Вибірковий диктант
Прочитати текст. Дібрати назву. Виписати з
тексту речення з уточнювальними членами. Пояснити вживання розділових знаків,
скориставшись матеріалом підручника.
Недалеко від міста Чигирина, над річкою
Тясмином, під великим лісом притулився хутір Хмельницьких на ймення Суботів.
Заснував його Богданів батько, Михайло. Ходили там табуни диких коней,
сайгаків, турів. Далі, ближче до моря, випасали свої отари овець і табуни коней
волохи, турки, татари.
Гарно було тут господарювати, але
небезпечно. Михайло Хмельниченко поставив двір міцний, завів господарство, жив
заможно, у достатках. З дітей один тільки син Богдан Зиновій виріс. Меткий
хлопець удався, сильний, як вогонь, скорий, розумний і дотепний, сміливий і
завзятий.
Підучивши вдома, батько послав Богданка в
Галичину, в колегію. Там учив він, окрім різних предметів, найбільше латинської
мови, бо нею тоді всяке діловодство велося по судах, по урядах (За М.
Грушевським).
Лінгвістичний експеримент
Поширити подані речення відокремленими
уточнювальними членами. Визначити, який член речення вони уточнюють.
1.
Унизу блідне золотиста жовтявість зелені (В. Винниченко). 2. До школи Сашко
ходив далеченько (М. Вінграновський). 3. І всюди вас супроводжуватиме дух
старовини, історії, віри й народної мудрості (О. Ірванець). 4. Нижче
золотилися маківки монастиря, танули в кучерявих гаях (3. Тулуб). 5. Тут Емма
Андрієвська разом з іншими переселенцями з України утворює гурток поетів, який
здійснив справжню революцію в письменстві української діаспори.
- Скориставшись алгоритмом,
схарактеризувати відокремлені уточнювальні члени.
Записати речення, розставляючи потрібні
розділові знаки. Виділити уточнювальні члени, визначити їх значення.
1. Саме тут на
Київщині Емму Андрієвську застала війна. 2. Недалеко той час, коли людина
одержить у свої руки надзвичайне джерело сили атомну енергію (О. Марискевич).
3. Народився Олександр Потебня в Україні на Полтавщині (JI. Семака). 4. Тут
світло всюдисуще тобто божественне (С. Кримський). 5. Стежка піднімалася ще
вище на саму гору, під якою западав Чорний яр (В. Врублевська). 6. А так
по-злодійськи зустрічатися не варто (К. Мотрич). 7. Над Сашком пролітало
обличчя Чепіжного, воно швидко летіло туди у степи у яри за Буг до лиманів (М.
Вінграновськиії). 8. Це зараз на відстані кількох десятків літ пам'ять і зір
малюють найбільш характерні картини тої пори (В. Гей). 9. Духовна культура
зв'язана з матеріальною культурою міцними нитками хоч і невидимими (В.
Русанівський). 10. Вони оті володарі посли купці поети лиш можуть наблизитися
до трону, здаля покланятися (Р. Іванченко).
Назвати
односкладне речення, указати на його вид.
Дослідити, чим ускладнені речення, крім уточнювальних членів.
Відновити й записати текст, увівши з довідки
опущені відокремлені члени речення. Визначити, які з них виконують роль уточнювальних.
Мені
сьогодні щось не повелося з полюванням. Я був уже на своєму місці, ... , коли
мої очі запримітили якийсь ледве відчутний рух між високими стеблами оситнягу.
Я притьмом зняв з плеча рушницю й присів, ... . Прогримів постріл. Непорушна
качка безсило занурила глибоко у воду голову, а коло неї безпорадно крутилися
жовтенькі, пухнасті каченята, ....
Мені було прикро, що я, ..., забив її і посиротив недолітків-чирят. Але нема
чого робити. І я, ... , побрів підбирати свою здобич. Коли я став наближатися,
каченята кинулись урозтіч, і тільки одне не знало чогось, куди йому кинутись.
Я обережно, ... , взяв його. Проте маленька пташина, ... , виявилася завзятою
і не хотіла без бою віддаватися. ... чирятко силкувалося дряпатися своїми
маленькими ніжками, дзьобало тупим холоднуватим дзьобиком мого вказівного
пальця, ... . Та це не могло йому зарадити.
Надвечір
я повернувся на село, щоб вечірнім пароплавом повернутись до Києва. На березі,
... , я вийняв чиря з сітки, щоб востаннє перед дорогою спробувати напоїти
його. Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води (За
Б. Антоненком-Давидовичем).
Довідка: не завдаючи мені
ані найменшого болю; недалеко пристані; хлюпаючи чобітьми у мілкій воді; проти
середини озера; тихо спускаючи пальцем запобіжника на бойовий удар; ця пухнаста
кулька життя; перелякані громом мого пострілу; намагаючись не притиснути
тендітні розпростерті крильця; не роздивившись; схоплене за тулуб.
Дослідити, як впливають на зміст і стилістичне
забарвлення тексту уточнювальні члени.
VI. Підсумок уроку
VІI. Домашнє завдання
Виписати
з художньої літератури 4—5 речень, ускладнених відокремленими
уточнювальними членами речення. Зробити синтаксичний розбір одного з них.
Мета: поглибити
знання про відокремлені члени речення, ознайомити з уточнювальними членами
речення, їх основними способами морфологічного вираження, видами та значенням;
сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені
уточнювальні члени, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з
відокремленими уточнювальними членами, розставляти відповідні розділові знаки;
розвивати творчі вміння правильно будувати речення з відокремленими
уточнювальними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного
матеріалу виховувати шанобливе ставлення до живої й неживої природи.
Tип уроку: урок формування
практичних умінь і навичок.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Відокремлені уточнювальні члени
Уточнювальними є члени речення, які конкретизують, пояснюють зміст попередніх членів речення, звужуючи або обмежуючи їхнє значення.
Уточнювальні члени речення відповідають на питання а де саме? а коли саме? а як саме? хто саме? і под. НАПРИКЛАД:

У цьому реченні обставина між кучугури уточнює обставину угору, звужуючи її лексичне значення.
Допоміжні слова
Відокремлені уточнювальні члени речення можемо вводити в речення також за допомогою слів тобто, цебто, або (тобто), чи (тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо та ін. Ці слова від уточнювальних членів речення комою не відділяємо. НАПРИКЛАД: Книги за старих часів, тобто в ХVII-ХVIIІ століттях, продавалися перш за все в друкарнях (В. Шевчук). Уточнювальним може бути будь-який член речення, але найчастіше - обставина місця й часу. НАПРИКЛАД: 1. Вони жили далеко, за Розкатом (Л. Костенко). 2. Ніч була гаряча, жнив’яна (І. Нечуй-Левицький).
Синтаксичні синоніми
У деяких випадках члени речення можуть бути або не бути уточнювальними. Це залежить від того, який зміст вкладає автор у своє висловлення. ПОРІВНЯЙМО:

Відокремлення
На письмі уточнювальні члени речення відокремлюємо комами, а в усному мовленні - інтонацією.
Уточнювальний член речення стоїть безпосередньо після слова, яке він уточнює.
IV.
Усвідомлення теоретичного матеріалу у
процесі виконання практичних завдань
За допомогою схеми
підготувати невелике повідомлення про відокремлені уточнювальні члени речення.
Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника.
Лінгвістичне дослідження
Прочитати речення, виділяючи інтонацією
відокремлені уточнювальні члени речення. Визначити, які це члени речення.
1. Коло гаю, в чистім полі, на самій могилі, дві тополі
високії одна одну хилить (Т. Шевченко). 2. У жнива, у день жаркий, після
косовиці, ми збирали колоски стиглої пшениці (В. Шевчук). 3. Отже, село звалось
Луговиця, або Бабине Щастя. (Ю. Олійник). 4. Се батько Пугач, старець, або дід
кошовий (П. Куліш). 5. Палиця з мотузкою може бути батогом, а може луком, тобто
зброєю (П. Гірник.) 6. Небо густо-густо червоне, аж сизе (В. Винниченко). 7. В
цих степах небо чисте, аж сяюче. Золотим, аж темним, клубком спустився рій на
одну з наших верб (О. Гончар).
Вибірковий диктант
Прочитати текст. Дібрати назву. Виписати з
тексту речення з уточнювальними членами. Пояснити вживання розділових знаків,
скориставшись матеріалом підручника.
Недалеко від міста Чигирина, над річкою
Тясмином, під великим лісом притулився хутір Хмельницьких на ймення Суботів.
Заснував його Богданів батько, Михайло. Ходили там табуни диких коней,
сайгаків, турів. Далі, ближче до моря, випасали свої отари овець і табуни коней
волохи, турки, татари.
Гарно було тут господарювати, але
небезпечно. Михайло Хмельниченко поставив двір міцний, завів господарство, жив
заможно, у достатках. З дітей один тільки син Богдан Зиновій виріс. Меткий
хлопець удався, сильний, як вогонь, скорий, розумний і дотепний, сміливий і
завзятий.
Підучивши вдома, батько послав Богданка в
Галичину, в колегію. Там учив він, окрім різних предметів, найбільше латинської
мови, бо нею тоді всяке діловодство велося по судах, по урядах (За М.
Грушевським).
Лінгвістичний експеримент
Поширити подані речення відокремленими
уточнювальними членами. Визначити, який член речення вони уточнюють.
1.
Унизу блідне золотиста жовтявість зелені (В. Винниченко). 2. До школи Сашко
ходив далеченько (М. Вінграновський). 3. І всюди вас супроводжуватиме дух
старовини, історії, віри й народної мудрості (О. Ірванець). 4. Нижче
золотилися маківки монастиря, танули в кучерявих гаях (3. Тулуб). 5. Тут Емма
Андрієвська разом з іншими переселенцями з України утворює гурток поетів, який
здійснив справжню революцію в письменстві української діаспори.
- Скориставшись алгоритмом,
схарактеризувати відокремлені уточнювальні члени.
Записати речення, розставляючи потрібні
розділові знаки. Виділити уточнювальні члени, визначити їх значення.
1. Саме тут на
Київщині Емму Андрієвську застала війна. 2. Недалеко той час, коли людина
одержить у свої руки надзвичайне джерело сили атомну енергію (О. Марискевич).
3. Народився Олександр Потебня в Україні на Полтавщині (JI. Семака). 4. Тут
світло всюдисуще тобто божественне (С. Кримський). 5. Стежка піднімалася ще
вище на саму гору, під якою западав Чорний яр (В. Врублевська). 6. А так
по-злодійськи зустрічатися не варто (К. Мотрич). 7. Над Сашком пролітало
обличчя Чепіжного, воно швидко летіло туди у степи у яри за Буг до лиманів (М.
Вінграновськиії). 8. Це зараз на відстані кількох десятків літ пам'ять і зір
малюють найбільш характерні картини тої пори (В. Гей). 9. Духовна культура
зв'язана з матеріальною культурою міцними нитками хоч і невидимими (В.
Русанівський). 10. Вони оті володарі посли купці поети лиш можуть наблизитися
до трону, здаля покланятися (Р. Іванченко).
Назвати
односкладне речення, указати на його вид.
Дослідити, чим ускладнені речення, крім уточнювальних членів.
Відновити й записати текст, увівши з довідки
опущені відокремлені члени речення. Визначити, які з них виконують роль уточнювальних.
Мені
сьогодні щось не повелося з полюванням. Я був уже на своєму місці, ... , коли
мої очі запримітили якийсь ледве відчутний рух між високими стеблами оситнягу.
Я притьмом зняв з плеча рушницю й присів, ... . Прогримів постріл. Непорушна
качка безсило занурила глибоко у воду голову, а коло неї безпорадно крутилися
жовтенькі, пухнасті каченята, ....
Мені було прикро, що я, ..., забив її і посиротив недолітків-чирят. Але нема
чого робити. І я, ... , побрів підбирати свою здобич. Коли я став наближатися,
каченята кинулись урозтіч, і тільки одне не знало чогось, куди йому кинутись.
Я обережно, ... , взяв його. Проте маленька пташина, ... , виявилася завзятою
і не хотіла без бою віддаватися. ... чирятко силкувалося дряпатися своїми
маленькими ніжками, дзьобало тупим холоднуватим дзьобиком мого вказівного
пальця, ... . Та це не могло йому зарадити.
Надвечір
я повернувся на село, щоб вечірнім пароплавом повернутись до Києва. На березі,
... , я вийняв чиря з сітки, щоб востаннє перед дорогою спробувати напоїти
його. Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води (За
Б. Антоненком-Давидовичем).
Довідка: не завдаючи мені
ані найменшого болю; недалеко пристані; хлюпаючи чобітьми у мілкій воді; проти
середини озера; тихо спускаючи пальцем запобіжника на бойовий удар; ця пухнаста
кулька життя; перелякані громом мого пострілу; намагаючись не притиснути
тендітні розпростерті крильця; не роздивившись; схоплене за тулуб.
Дослідити, як впливають на зміст і стилістичне
забарвлення тексту уточнювальні члени.
VI. Підсумок уроку
VІI. Домашнє завдання
Виписати
з художньої літератури 4—5 речень, ускладнених відокремленими
уточнювальними членами речення. Зробити синтаксичний розбір одного з них.
Немає коментарів:
Дописати коментар