вівторок, 6 квітня 2021 р.

Питальні й відносні займенники, їхнє відмінювання, 6 клас

 

Мета:  ознайомити  шестикласників  з  відносними  і  питальними  займенниками,  їхнє  значенням,  морфологічними  ознаками,  синтаксичною  роллю  в  реченні;  удосконалювати  загальнопізнавальні  вміння  знаходити  займенники  в  реченні;  розвивати  творчі  вміння  доцільно  використовувати займенники,  різні  за  значенням,  у  тексті;  пропагувати  здоровий  спосіб  життя.

Тип  уроку.  Урок  формування  практичних  умінь  і  навичок

                                 Хід  уроку

І.  Орг. момент. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

ІІ.  Повідомлення  теми  і  мети  уроку

ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань

«Експрес – опитування»   Які  частини  мови  ми  вивчили?

  1. Яка  частина  мови  означає  назву  предмета?
  2. Яка  частина  мови  виражає  ознаку  предмета?
  3. Яка  частина  мови  означає  число,  кількість,  порядок  при  лічбі?
  4. Яка  частина  мови  вказує  на  предмет,  ознаку,  кількість,  але  не  називає  їх?
  5. Скільки  є  розрядів  займенників  за  значенням?
  6. Назвати  вивчені  розряди  займенників.
  7. Назвіть  особові  займенники.
  8. Яка  особливість  зворотного  займенника.

«Спіймали займенник»

Якщо  називається  іменники,  прикметник, числівник  -  мовчите,  займенник  -  плескаєте в долоні

Школа,  три,  ми,  зелений,  він,  здоровий,  п’ять,  вас,  п’ятірка,  потрійний,  шість,  ви,  хто,  десятий,  багатий,  двійка,  сміливий.

 

Практична робота

Виписати  займенники,  визначити  відмінок,  вказати  розряд.

 Хто  день  починає  з зарядки,  у  того  справи  в  порядку.  Водичка,  сонце,  квіти в  лузі  -  це  твої  найкращі  друзі.  Здоров’я  в  праці  нас  гартує,  дарує  силу  і  красу.  Ніщо  так  не  виснажує  і не  руйнує  здоров’я  людини,  як  тривала  фізична  бездіяльність.  Здоров’я  -  всьому  голова.  Завдання  кожної  людини  - навчитись  оберігати  своє  здоров’я.  Людське  здоров’я  -  не   дурниця,  розкидати  його  не  годиться.

 

Хто  здоровий,  той  сміється,

Все  йому  в  житті  вдається.

Він  долає   всі  вершини,

Це  ж  чудово  для  людини!

Хто  здоровий,  той  не  плаче,

Жде  його  в  житті  удача.

Він  уміє  працювати,

Вчитись  і  відпочивати.

Хто  здоровий -   не  сумує,

Над  загадками  мудрує,

Він  сміливо  в  світ  іде

Й  за  собою  всіх  веде.

ІV.  Вивчення  нового  матеріалу,  його  сприйняття,  усвідомлення,  й  осмислення

Ø  Питальні  займенники  служать  для  оформлення  запитання  про  особу  ( хто?),  предмет  ( що?),  ознаку  чи  приналежність  предмета  (Який?  Чий?),  кількість  предметів  (скільки?).  Уживаються  тільки  в  питальних  реченнях.

Відносні  займенники  (хто, що,  який,  чий,  скільки)  виступають  засобами  зв’язку  частин  складного  речення  й  завжди  виконують  роль  члена  речення.

 Займенники  хто,  що,  скільки  змінюються  тільки  за  відмінками,  а  займенники

 який,  чий  -  за  числами,  відмінками  й  родами.

   

 Робота  з  підручником : вправа 519, стор. 199 – письмово.

 

             V.  Усвідомлення  здобутих  знань  у  процесі  практичної  роботи

1.  Провідміняти  займенник   (який,  яка),  (які,  скільки)

2.Гра  « Будь  уважним»

Прочитайте   текст,  виписати  займенники,  визначити  розряд,  відмінок. 


Своє  здоров’я  кожен  має,

Не  кожен  вміє  берегти –

Той  колеться,  той  випиває,

Той  за  цигаркою  тремтить.

Коли  ж  хвороби  розтривожать

І  запізніле  каяття,

Тоді,  на  жаль,  не  кожен  може

Зцілить  отруєне  життя.


  1. Вибірковий  диктант

Виписати  займенники,  визначити  розряд.

  Щоб  було  приємно  і  тобі,  і  всім  навколо,  завжди  будь  охайним  і  чемним,  одягайся  відповідно  до  того,  чим  будеш  займатися,  що  зібрався  робити  або  куди  йти.  Бережи  свій  одяг  і  взуття,  постійно  слідкуй  за  своїм  зовнішнім  виглядом.  Одяг,  взуття,  а  особливо  білизна, - це  предмети  особистої  гігієни.  Вони  індивідуальні  для  кожного  і  мінятися  ними,  позичати  їх  не  можна.

 

  1. Загадки – жарти

-          Який  займенник  жіночого  роду  став  спортивним  терміном? (Нічия)

-          Які  два  займенники  заважають  їздити  по  дорозі? (Я –ми)

-          Які  три  займенники  найчистіші? ( Ви – ми – ти)

 

VІ.  Узагальнення  вивченого.  Оцінювання  учнівських  відповідей  відповідно  до  результатів  засвоєного  на  уроці

Метод  « Мікрофон»

  1. Що  таке  займенник?
  2. Які  граматичні  ознаки  властиві  займенникам?
  3. Яку  роль  виконують  у  реченні?
  4. Скільки  розрядів  займенників?
  5. Для  чого  вживаються  займенники  в  тексті.
  6. Які  питальні  і  відносні  займенники  змінюються  тільки  за  відмінками?

VІІ   Домашнє  завдання

Скласти  8 речень із займенниками,   які   виступали  б  як  відносними, так і  питальними; , вправа 523, стор. 200 (письмово).

Немає коментарів:

Дописати коментар