суботу, 3 квітня 2021 р.

Особові та зворотний займенник, їх відмінювання. Приставний н у формах особових займенників

 


Особові займенники вказують на осіб, інших істот, предмети, явища і поняття (я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони). Особові займенники змінюються за числами і відмінками; займенник він змінюється також за родами.

Особовий займенник я вказує на розповідача (я це повинен сказати).

Займенник ти вказує на особу, до якої звертається розповідач (а ти не брав моїх зошитів?)

Займенник ми вказує на те, що розповідач об’єднує себе ще з кимось, напр., розповідає про себе і своїх друзів чи знайомих (ми вчора були у лісі).

Займенник ви вказує на осіб, до яких звертається розповідач (ви хіба про це не чули?).

Займенники він, вона, воно вказує на особу, яка не приймає участі у розмові або на предмет, про який іде мова (вона добре підготувалася до уроку; воно було дуже смачне).

Займенник вони вказує на деяку кількість осіб, що також не беруть участі у розмові або на предмети, про які розповідає оповідач (вони довго ще будуть над цим думати; вони зовсім не коштовні).

Займенник він співвідноситься з іменниками чоловічого роду, вона- з іменниками жіночого роду, воно- з іменниками середнього роду, займенник вони співвідноситься з іменниками всіх чотирьох родів у множині (він піднявся; вона підійшла; воно стрибнуло; всі вони- гарні люди)

Зворотний займенник себе вказує на відношення кожної з трьох осіб до самої себе. Цей займенник завжди відноситься до суб’єкта дії: Не хвали сам себе, хай народ похвалить тебе. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене море верб.

Зворотний займенник не має форми називного відмінка. Він не має також форм роду і форм множини. Відмінюється він так само, як і особовий займенник другої особи ти. У давальному (Д.в.) і місцевому (М.в.) відмінках наголошується останній склад: подарував собі, відчуває на собі, в орудному (Ор.в) — передостанній (задоволений собою).

«Особові та зворотний займенник» https://www.youtube.com/watch?v=KG-3JGegGAI

                           Практичні вправи

1. Прочитайте вірш. Знайдіть займенники. Випиши особові займенники, визнач їх особу, число, відмінок.

Що би хто не звелів,
Що би хто не казав,
Я сьогодні таки
Запорозький козак.

В мене спис — до зорі,
В мене пісня дзвінка.
Я вже славний козак
Кошового Сірка.

Хоч не сіється вус,
Хоч на зріст я малий —
Українські шляхи
В Січ мене завели.

В когось є далина
І своя сторона,
А для мене лишень
Україна одна!    

(За Й. Струцюком)


В мене коник баский,
В мене шабля лиха.
Ворог схоче прийти — 
Бережеться нехай!

2. «Знайди зайве».

1.                       Казна-що, мій, твій, хтось, десь 

2.                       Ми, з тобою, твій, там, їх

3.                       Я, у, в, з, по, при

4.                       Сонце, земля, телефон, вона, країна

5.                       Батьків, ясен, тямущий, будній, інший

 

3. Мовне конструювання

І. Запишіть прислів’я, подані в дужках особові займенники постав у потрібному відмінку. Поясни наявність чи відсутність приставного н. Визнач особу, число, відмінок кожного займенника.

1) Ви (я) просіть, а я собі не хочу. 2) Ми з (ти), як риба з водою. 3) Комусь ніяково, а (я) однаково. 3) Є квас, та не для (ви). 4) Ти розказуєш (він) про образи, а він (ти) про гарбузи. 5) Від неправди люди не мруть, та вже (вони) більше віри не ймуть. 6) Лякали щуку, що в озері (вона) топить будуть. 7) Хоч поганий тин, та погано з (він).


4. «Укажи потрібне»

Перепишіть речення, на місці крапок поставте зворотний займенник у потрібній формі. Визначте його відмінок.

Брехун …  ворог і людям зло робить (Г. Квітка-Основ’яненко). 2) Мені хочеться показати… і веселим, і цікавим (Ю.Яновський). 3) Тут кожен сам … пан, живе за своїм законом (Л.Костенко). 4) Він пам’ятав … ще від часів потопу (Б. Олійник).


5. Тренувальна вправа LearningApps https://learningapps.org/1281960

  

Питання для самоконтролю.

-          Яка частина мови називається займенником?

-          Які особливості лексичного значення займенників?

-          З якими частинами мови співвідноситься займенник?

-          Яку синтаксичну функцію виконує займенник?

-          Назвіть розряди займенників

-          Наведіть приклади кожного займенників кожного розряду

-          Який займенник називається зворотним? У чому його особливість?

 

Домашнє завдання:

Виконайте тести (максимальна кількість балів за д.з. – 12).

І). 1. Займенник – це частина мови, яка

А означає предметність і відповідає на питання хто? що?
Б означає число, кількість, порядок предметів під час підрахунку
В вказує на предмети, ознаки і кількість, але не називає їх.
Г означає ознаку предмета й відповідає на питання який? кого?
Д означає предметність та її ознаку й число

2. Займенниками є всі слова рядка
А) вам, мені, учора, хто                  Б) добре, чий, мене, казна-чого

В) хтозна-де, чимось, цей, ти         Г) себе, абищо, якось, якась

Д воно, скільки, жоден, я

3. Займенниками є всі слова рядка.

А) себе, абищо, якось, якась               Б) вам, мені, учора, хто

В) добре, чий, мене, казна-чого          Г) воно, я, жоден, скільки

4. Займенник є в реченні.

А Дубовий Нестор дивиться крізь пальці на білі вальси радісних беріз.

Б Стоїть у ружах золота колиска, блакитні вії хата підніма.

В А місяць такий же: і молодик, і повен.

Г Вечірнє сонце, дякую за день.

5. З’ясуйте, скільки займенників у цьому уривку.
Донецький кряж, і терикони, і степи,
І тополятам на алеї дуже тісно.
Я ж Україноньку молю: «Не відлюби
Оцю мою малесеньку вітчизну!»

А)  3,       Б)  4,     В)  5,    Г)  6,      Д) 8.

6. З’ясуйте, скільки займенників у цьому уривку.
Я хочу жити просто, без прикрас.
Без тих гучних банкетів і лахміття.
Яке мені здається просто сміттям.
Що полонило нерозумних нас.

А)  3,      Б)  4,      В)  5,      Г)  6,       Д) 7.

7 Скільки займенників у цьому уривку.
Ти наче вже і вільна як-не-як.
Та ще живеться важко тобі, Нене.
Всі пробують тебе на міць і смак.
Чи все в тобі добротне, достеменне.

А)  3,     Б)  5,     В)   6,      Г) 7,       Д)  8.

8. Виділене слово виступає займенником у реченні
А Від одного удару дерево не падає.
Б Одна ластівка не робить весни.
В Один день блисне, а сім днів кисне.
Г Одним колесом не поїдеш.
Д Одні очі і плачуть, і сміються

9. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються, як прикметники:

А Котрий, твій, деякий, інший.

Б Себе, хтось, вони, ніхто.

В Будь-що, вона, наш, всякий.

Г Цей, я, самий, цей.

10. Тільки за відмінками змінюються займенники.

А абикому, такий, інший

Б ніхто, ніскільки, ніякий

В абикому, ні на чому, чого-небудь

Г жодний, котрийсь, абихто

11. Установити відповідність між виділеними в реченнях займенниками

і синтаксичною роллю, яку вони виконують.

А Я — не ти (Т. Шевченко).                                                       1 Підмет.

Б У всякої пташки — свої замашки (Нар. творчість).              2 Присудок.

В Хто землю удобрює, тому й земля повертає (Нар   .            З Додаток.

творчість).                                                                                      4.   Означення. 

Г Як сокіл змокне, то й ґава його вдзьобає (Нар. твор-          

чість).

 ІІ). Утвори слова, замість крапок додавши особовий займенник.

…рина, …мофій, …хайло, …ок, …зик, …рса, …егрет, …рослава, …пробування, …ть, …нулий,

 …слати, …рок, …кось, …кість, …ниця, …ьєтка, …вдоха.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар