понеділок, 5 квітня 2021 р.

Пантелеймон Куліш – письменник, перший український професійний критик, автор підручників для школи, першого українського правопису «кулішівка»

 Мета: ознайомити учнів із основними віхами життєвого та творчого шляху письменника, пояснити вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва, розкрити просвітницько-романтичний світогляд письменника, ентузіазм у громадській роботі на шляху духовного відродження й культурного збагачення нації; розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її;  пам’ять, логічне мислення, вміння робити ґрунтовні висновки, формувати кругозір, світогляд школярів; соціальну, комунікативну, творчу компетентності; виховувати патріотизм, наполегливість і працьовитість для досягнення поставленої мети.   

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменника, дидактичний матеріал, відеофільм «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон»

                                             Хід уроку

Могутній майстер української мови й творець українського правопису, благородний поет, перекладач… має право на нашу велику повагу і вдячність.

М. Коцюбинський

І. Організаційний момент. Емоційна готовність школярів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання: визначити зашифроване слово за до­помогою перших літер відповідей.

1  1. Напрям у європейській літературі та мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі ХVI ст., а найбільшого розквіту досяг у Франції у ХVІІ ст. Для нього характерна орі­єнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеаль­ною, гідною наслідування. 

2. Різновид метафори: зображення неживих предметів або аб­страктних явищ із наданням їм властивостей живих істот. 

3. Все, що написане або надруковане буквами (літерами).

4  4. Чергування підвищень і знижень голосу, тон мовлення, який дозволяє виражати почуття, ставлення до вимовленого. 

5. Драма, написана викладачами й розігрувана учнями в на­вчальних закладах у часи пізнього середньовіччя. 

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.Слово вчителя.

Іван Франко називав П. Куліша «перворядною звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури». Пантелеймон Олександрович відомий найбільше як автор першого україномовного історичного роману «Чорна рада». Автор першої фонетичної абетки, яка лежить в основі сучасного українського правопису.

Наш урок ми присвятимо видатному письменнику української літератури. Намагатимемося дати відповіді на питання:

- якою була ця людина?

- який внесок він зробив у розвиток української літератури, мови, культури?

 2. Вправа «Мозаїка особистості»

Учні опрацьовують біографію письменника (стор. 250-254), потім занотовують у вигляді мозаїки життєвий і творчий шлях П. Куліша.

       Народився 7 серпня 1819 року в містечку Воронежі Чернігівської губернії. Навчався в  Новгород-Сіверській гімназії. а першим його літературним твором була оповідка «Циган», яку він витворив із почутої від матері народної казки.

    З кінця 1830-х років Куліш — слухач лекцій у Київському університеті. Дістав посаду викладача в Луцькому дворянському училищі. Згодом працює в Києві, у Рівному, а коли журнал «Современник» починає друкувати в 1845 році перші розділи його славетного роману «Чорна рада», запрошують його до столиці на посаду старшого вчителя гімназії і лектора російської мови для іноземних слухачів університету. Через два роки Петербурзька Академія наук посилає Куліша у відрядження в Західну Європу, куди він вирушає із своєю вісімнадцятирічною дружиною Олександрою Михайлівною Білозерською, з якою побрався 22 січня 1847 року.

     У Варшаві Куліша як члена Кирило-Мефодіївського товариства заарештовують і повертають до Петербурга. Його ув’язнили на два місяці в арештантське відділення шпиталю, а звідти відправили на заслання в Тулу. Після довгих клопотань здобув посаду у канцелярії губернатора, а згодом почав редагувати неофіційну частину «Тульских губернских ведомостей».

     У 1850-х повертається до Петербурга, де продовжує творити, хоча друкуватися деякий час він не мав права.

     Працюючи у Варшаві в 1864 — 1868 роках, з 1871 року у Відні, а з 1873 — у Петербурзі на посаді редактора «Журнала Министерства путей сообщения», він готує тритомне дослідження «История воссоединения Руси». В останні роки життя оселяється на хуторі Мотронівка поблизу Борзни Чернігівської губернії. Куліш багато перекладає, особливо Шекспіра, Гете, Байрона, готує до видання в Женеві третю збірку поезій «Дзвін».

     Пішов Пантелеймон Куліш з життя 1897 року на своєму хуторі Мотронівка.

Твори: - перший україномовний історичний роман «Чорна рада»

- гумористичні оповідання: «Циган» «Пан Мурло» «Малоросійські анекдоти»

- оповідання на тему нещасливого кохання: «Гордовита пара» «Дівоче серце»

- історичні оповідання: «Мартин Гак» «Брати» «Січові гості»

 - роман «Михайло Чарнишенко, або Малоросія 80 літ назад»

- романтично-ідилічне оповідання «Орися»

- інші твори: «До кобзи» «Заспів» «Маруся Богуславка» «Рідне слово» «Святиня»

V. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок

1.Перегляд уривків відеофільму «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон».

https://www.youtube.com/watch?v=gvmMc_WOzGE

https://www.youtube.com/watch?v=QdPZlaA8Q4E

  2.Складання асоціативного куща «Яким я побачив П. Куліша»

 Учні самостійно виконують завдання

3. Складання таблиці «Спадщина П. Куліша»

Сфера діяльності

Внесок П. Куліша

Література

Фольклор

Публіцистика

Мовознавство

Переклади

Видавнича справа

Історія

 

4. Дидактична гра з елементами змагання «Влучна відповідь». Дати відповіді на питання:

–       Які чинники формували світогляд П. Куліша?

–       Чи були його погляди державотворчими?

–       Чому він розійшовся у світоглядних позиціях із кирило-мефодіївцями?

–       А громадська діяльність заслуговує на увагу?

–       Які найвиразніші риси характеру митця?

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати конспект, письмово  заповнити таблицю «Спадщина П.Куліша», прочитати роман «Чорна рада».

https://www.youtube.com/watch?v=dN6PUIH9Hqo

Немає коментарів:

Дописати коментар