Мета: ознайомити учнів із основними віхами життєвого та творчого шляху письменника, пояснити вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва, розкрити просвітницько-романтичний світогляд письменника, ентузіазм у громадській роботі на шляху духовного відродження й культурного збагачення нації; розвивати вміння працювати з додатковою інформацією, аналізувати й осмислювати її; пам’ять, логічне мислення, вміння робити ґрунтовні висновки, формувати кругозір, світогляд школярів; соціальну, комунікативну, творчу компетентності; виховувати патріотизм, наполегливість і працьовитість для досягнення поставленої мети.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, дидактичний
матеріал, відеофільм «Гра долі.
Невгамовний Пантелеймон»
Могутній майстер української мови й творець українського
правопису, благородний поет, перекладач… має право на нашу велику повагу і
вдячність.
М. Коцюбинський
І. Організаційний момент. Емоційна готовність
школярів до уроку
ІІ.
Актуалізація опорних знань
Завдання: визначити зашифроване слово за допомогою перших
літер відповідей.
1 1. Напрям у європейській літературі та мистецтві, який уперше заявив про себе в італійській культурі ХVI ст., а найбільшого розквіту досяг у Франції у ХVІІ ст. Для нього характерна орієнтація на античну літературу, яка проголошувалася ідеальною, гідною наслідування.
2. Різновид метафори: зображення неживих предметів або абстрактних явищ із наданням їм властивостей живих істот.
3. Все, що написане або надруковане буквами (літерами).
4 4. Чергування підвищень і знижень голосу, тон мовлення, який дозволяє виражати почуття, ставлення до вимовленого.
5. Драма, написана викладачами й розігрувана учнями в навчальних закладах у часи пізнього середньовіччя.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація
навчальної діяльності
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя.
Іван Франко називав П. Куліша «перворядною
звіздою» в українському письменстві, «одним із корифеїв нашої літератури».
Пантелеймон Олександрович відомий найбільше як автор першого україномовного
історичного роману «Чорна рада». Автор першої фонетичної абетки, яка лежить в
основі сучасного українського правопису.
Наш урок ми присвятимо видатному письменнику
української літератури. Намагатимемося дати відповіді на питання:
- якою була ця людина?
- який внесок він зробив у розвиток
української літератури, мови, культури?
Учні опрацьовують біографію письменника (стор. 250-254), потім
занотовують у вигляді мозаїки життєвий і творчий шлях П. Куліша.
З кінця 1830-х
років Куліш — слухач лекцій у Київському університеті. Дістав посаду викладача
в Луцькому дворянському училищі. Згодом працює в Києві, у Рівному, а коли
журнал «Современник» починає друкувати в 1845 році перші розділи його
славетного роману «Чорна рада», запрошують його до столиці на посаду старшого
вчителя гімназії і лектора російської мови для іноземних слухачів університету.
Через два роки Петербурзька Академія наук посилає Куліша у відрядження в
Західну Європу, куди він вирушає із своєю вісімнадцятирічною дружиною
Олександрою Михайлівною Білозерською, з якою побрався 22 січня 1847 року.
У Варшаві
Куліша як члена Кирило-Мефодіївського товариства заарештовують і повертають до
Петербурга. Його ув’язнили на два місяці в арештантське відділення шпиталю, а
звідти відправили на заслання в Тулу. Після довгих клопотань здобув посаду у
канцелярії губернатора, а згодом почав редагувати неофіційну частину «Тульских
губернских ведомостей».
У 1850-х
повертається до Петербурга, де продовжує творити, хоча друкуватися деякий час
він не мав права.
Працюючи у
Варшаві в 1864 — 1868 роках, з 1871 року у Відні, а з 1873 — у Петербурзі на
посаді редактора «Журнала Министерства путей сообщения», він готує тритомне
дослідження «История воссоединения Руси». В останні роки життя оселяється на
хуторі Мотронівка поблизу Борзни Чернігівської губернії. Куліш багато
перекладає, особливо Шекспіра, Гете, Байрона, готує до видання в Женеві третю
збірку поезій «Дзвін».
Пішов
Пантелеймон Куліш з життя 1897 року на своєму хуторі Мотронівка.
Твори: - перший україномовний історичний
роман «Чорна рада»
- гумористичні оповідання: «Циган» «Пан Мурло» «Малоросійські
анекдоти»
- оповідання на тему нещасливого кохання: «Гордовита
пара» «Дівоче серце»
- історичні оповідання: «Мартин Гак» «Брати» «Січові
гості»
- роман «Михайло
Чарнишенко, або Малоросія 80 літ назад»
- романтично-ідилічне оповідання «Орися»
- інші твори: «До кобзи» «Заспів» «Маруся Богуславка»
«Рідне слово» «Святиня»
V.
Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь та навичок
1.Перегляд уривків відеофільму «Гра долі. Невгамовний Пантелеймон».
https://www.youtube.com/watch?v=gvmMc_WOzGE
https://www.youtube.com/watch?v=QdPZlaA8Q4E
3. Складання таблиці «Спадщина П. Куліша»
Сфера діяльності |
Внесок П. Куліша |
Література |
|
Фольклор |
|
Публіцистика |
|
Мовознавство |
|
Переклади |
|
Видавнича справа |
|
Історія |
4. Дидактична гра з елементами змагання
«Влучна відповідь». Дати відповіді на питання:
– Які
чинники формували світогляд П. Куліша?
– Чи
були його погляди державотворчими?
– Чому
він розійшовся у світоглядних позиціях із кирило-мефодіївцями?
– А
громадська діяльність заслуговує на увагу?
– Які
найвиразніші риси характеру митця?
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальної діяльності.
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати конспект, письмово заповнити
таблицю «Спадщина П.Куліша», прочитати роман «Чорна рада».
Немає коментарів:
Дописати коментар