Контрольна робота
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку
1.Складне речення з різними
видами зв’язку є в рядку:
А Якщо придивитися до квіточки каштана, то можна
помітити на ній барвисті плями.
Б Хвиля більшала, проте козаки були байдужі до неї: не
первина їм в море ходити.
В Тепло було й вишні цвіли
рясно.
Г Дівчина, обсипана квітами, іде, немов пливе лебедонька у
воді.
2. Складне речення із сурядним,
підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А А малі хлопці йшли з рукавицею, у
якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
Б Уже травень засвітив свічки каштанів білі,
і йде в квітках весна у рідному краю, я так його люблю, що передати не в силі в
закоханих словах усю любов мою.
В Над річкою, в чистім полі, могила чорніє;
де кров текла козацькая, трава зеленіє.
Г Нині кожен має бути людиною в людстві, щоб
кожним нервом відчувати його болі і тривоги.
3. Складне речення із сурядним і
підрядним зв’язком є в рядку
А У сю величну хвилину тихо розгортаються
кущі — і на галявину виходить Хо.
Б Хо сидить посеред галявини, а навкруги
нього панує тиша.
В Долиною повилась річечка, наче хтось кинув
нову синю стрічку на зелену траву.
Г Межи зеленими килимами біліє гречка,
неначе хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці, а з поля віють чудові
пахощі од нестиглого зерна і польових квіток.
4. Складним із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим
зв'язком є речення
А Минула
тривожна беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом, почав
відділятися світанок.
Б Коли осінь
вмирає на сизому повітрі , ми старієм на рік, і немає на долю управи.
В Відскрипіла
возами осінь, на санях від'їхала зима, і вербовим човником до бродів прибилась
весна.
Г Надвечір
хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а
повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом.
5. Складним із
різними видами зв'язку є речення
А Пишається
калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.
Б Старий поволі пішов на
пасіку, щоб попрощатися з бджолами.
В Тепер я
заспокоююсь: значить, сонце не може загубити своїх ключів.
Г Щоб прийшло
на землю сподіване щастя, треба великої праці, бо щастя не дається дурно.
6. Поданій схемі [ ] : [ ]
- [ ] , і [ ]. відповідає речення:
А. Важко
знайти переліт - траву, бо вона весь час перелітає з місця на місце, зате того,
хто її зірвав, щастя вже не залишить.
Б.
Виявляється, коли ї скрута, птахи просто горнуться до людини: вони зовсім
довіряють їй.
В. Маківці легше: ґрунт
відволог - запалахкотіли цвіту пелюстки, і смокче стебло, трохи не луска, соки
землі.
Г . Часто так
буває: один вину свою на другого звертає.
1. складне речення складносурядне,
2. складне речення складнопідрядне,
3. складне речення безсполучникове,
4. складне речення з різними видами зв'язку
(сполучниковим і безсполучниковим).
А Людині треба, щоб її робота залишалася після неї жити.
Б. Спустився вечір, і одразу похолоднішало, хоч удень була
нестерпна спека.
В. Переконатися пора: зробиш зло - не чекай добра!
Г. Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече.
І). 1 - Г, 2 - А, 3 - В, 4 - Б; ІІ). 1 - А, 2 - Г, 3 - В, 4 - Б;
ІІІ). 1 - Б, 2 - Г, 3 - А, 4 - Б; IV). 1 - В, 2 - А, 3 - Б, 4 - Г.
8. Установіть відповідність.
1. складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим
зв'язком
2. складне безсполучникове речення
3. складне складносурядне речення
4. складне складнопідрядне речення
А. Золота порохівниця місяця порошила трави, і здавалось
козакові, що то іржуть чиїсь коні, і не сиділося старому: свербіла рука до бою.
Б. Весняне сонце ще не було пекуче, воно лиш приємно
пригрівало теплом, степ вільготно дихав.
В. Зранку вітер заспокоївся і засяяло сонце.
Г. У житті нічого страшного статися не може, тому що це просто
реалістичний сон.
І). 1 - А, 2 - Б, 3 - Г, 4 - В. ІІ). 1 - Б, 2 - А, 3 - В, 4 - Г;
ІІІ). 1 - Г, 2 - Б, 3 - В, 4 -А; IV). 1 - А, 2 - Б, 3 - В, 4
- Г;
9. Укажіть
рядок, в якому і члени речення, і схема відповідають даному реченню:
Настрій помітно покращав: зникла
ота внутрішня пригніченість, яку не приховаєш від людей.
А. підмет,
обставина, присудок: присудок, означення, підмет, підмет, присудок, означення;
[ ] : [ ]
, [ яку...] . ;
Б. підмет, означення, присудок:
присудок, означення, означення, підмет, означення, присудок, підмет; [ ] , [ ]
, ( яку...) . ;
В. підмет, обставина, присудок:
присудок, означення, означення, підмет, підмет, присудок, додаток; [ ] : [ ] ,
( яку...) . ;
Г. підмет,
означення, присудок: присудок, означення, означення, підмет, підмет, обставина,
присудок, означення; [ ] : [ ] ; ( яку...) .
10. Укажіть помилкову
характеристику речення
Кришився світанок, кришилася криниця на
друзки, рожеві зими з гаварецьких печей струмували в небо, ламалися мечі й
падали долу, щоб потім стати червоним піском, лилася кров, з якої колись
зарясніють кетягами кущі калини (Р. Іваничук).
А. Складна синтаксична конструкція
Б. Зв'язок -
безсполучниковий та підрядний
В. П'ять
частин
Г. Шість
простих речень
11. Записати складне речення, підкреслити
граматичну основу, намалювати схему речення. Указати вид зв’язку.
Все записуй в серці
молодому, буде це як знахідка тобі, коли в старість прийдеш ти додому, як у
гавань тиху кораблі (М. Рильський).
12. Запишіть складне речення, зробіть його синтаксичний аналіз, намалюйте
схему речення, підкресліть граматичні основи.
Шевченко
невіддільний від української культури, він ріс і виховувався на її традиціях,
але найбільше творче натхнення він здобув з народного життя, що кипіло
непокорою, бунтом, жагучою ненавистю до кріпацтва (Олесь Гончар).
Немає коментарів:
Дописати коментар